pátek 25. ledna 2013

Makový závin

Na makový závin jsme měli zálusk dlouho. Mák jsme dostali od švagrové už asi před rokem - výborný domácí, sypala jsem s ním housky, ale měl jednu chybu - nebyl mletý.
Před čtrnácti dny opět lišák otevřel otázku makového závinu a tak jsem mu zcela v duchu písničky o Lojzovi a Líze ( http://www.youtube.com/watch?v=tUSVA67kJUI  ) položila dotaz ohledně semletí máku :

Čím to mám semlít, milý táto,  řekni čim čim.....

No a táta odpověděl, přece mlýnkem milá mámo, mlýnkem makovým.

Jenže my nemáme mlýnek milý táto, prostě nemáme.

Tak ho koupíme milá mámo, to není problém.

Jenže, ty dnešní mlýnky stojí za prd milý táto.

Tak zajdeme do hrabárny a koupíme fortelný  litinový mámo.

Zde bych konverzaci o mlýnku usekla.




Prostě jsme do té hrabárny zašli a opravdu jsme si mlýnek takřka nový přinesli. Já jsem ho pořádně vydrbala, vysušila a nastal den D.

Nejprve jsem dala kynout těsto:

250 ml mléka
80 g cukru
100 g másla
2 žloutky
500 g hladké mouky
špetka soli
2 ČL droždí

Mezi tím, co nám těsto kyne připravíme makovou náplň.

Legrácky stranou - semlít mák je pořádná makačka. Na druhou stranu takto spálíte kalorie, které pak požitím závinu spolehlivě doplníte :-)

Maková náplň:
200 g pomletého máku
200 ml mléka
50 g másla
 4 PL lžíce cukru moučka
můžete přidat rum, rozinky, co kdo máte rádi

Mléko s cukrem a máslem dáme vařit. Do vroucího mléka dáme mák a vaříme cca 10 minut. Je třeba jej míchat, aby se nepřipálil !!! Na závěr můžeme vmíchat rum. Dáme vychladit.

Po vykynutí rozdělíme těsto na dva díly . Vyválíme z těsta plát.


Plát potřeme polovinou náplně.


a zarolujeme.


Necháme ještě chvíli dokynout na plechu a upečeme. 

Záviny byly výborné - kdyby mi byl doma někdo ochotný mák pomlít, upeču je klidně častěji :-)





3 komentáře: